Ma suii in dealul Clujului…

Ilie Matra

Am trecut de multe ori prin Cluj, dar intotdeauna in graba sau cu treaba si nu am oprit niciodata, ‘numa sa sed” cum se spunea in bancul cu ardeleni:
-Ce faci Ioane, sezi si cugeti?
-…Numa sed…
Dar dupa 800 de km si o zi de lucru a fost musai sa oprim in Cluj si unde poti sa tragi decit la colegi! Asa ca l-am sunat pe colegul nostru Stefan Maties cu gindul de a poposi la “Pensiunea Cluj”. Nu am gasit loc la el dar cu ajutorul lui, tot in cartierul Zorilor la alta pensiune, prieteni de-ai lui, am gasit loc de binemeritata hodina. Stefan ne-a intimpinat, ne-a condus pina la locul de cazare si bineinteles ca nu am scapat neinvitati in seara aceea la un restaurant. Nu era un local foarte mare, dar avea un meniu bogat de mincaruri traditionale din Ardeal, cu care ne-am desfatat, si pe care le-am stropit destul de bine tot cu produse ardelenesti. Nu va voi povesti despre atmosfera de calm si liniste din local, si din oras in general, cei din Ardeal o simt ca si ceva firesc iar ceilalti o simt ca o ciudatenie. Prea multa liniste, nu urla manelele la difuzoare, oamenii vorbesc firesc si se pot auzi unii pe altii. Am povestit despre multe de ale noastre, despre colegi, despre realizari in viata, despre copii si planurile lor si asa am uitat de oboseala de peste zi si nu mai stiu la ce ora ne-am retras la “casele” noastre. A doua zi dimineata devreme Stefan ne cauta deja. I-am facut o vizita la “Pensiunea Cluj” unde am stat la o racoritoare si o cafea si am mai povestit.
Pensiune este asezata pe panta ce urca inspre Feleac, in cartierul Zorilor, la o inaltime relativ mare si are o priveliste deosebita asupra Clujului, dupa cum puteti vedea din fotografii. Are regim de hotel si are clienti tot timpul, fie din cei care au mai fost si revin fie altii noi, prezentarea pe internet este benefica. La parter are un magazin de biciclete si diverse accesorii pentru automobile. De pensiune se ocupa in general fiica lui Stefan, pe care de asemenea o puteti vedea in fotografii la “locul de munca”, receptia pensiunii. Stefan mai are si alte afaceri care il solicita, dar moderat, ca pe un ardelean care se respecta, si ii aduc si venit bun.
Veti vedea si un cuvint a lui Stefan catre colegii nostri.
S-a facut de prinz cind ne-am indurat sa lasam tihna Clujului pentru cei 480 km de drum si canicula sudului tarii. Si coborind agale pe harta patriei, spre sud, nu puteam sa nu ma gindesc:
Dintre colegii nostri, prin diferite parti ale tarii, unii cu calitati manageriale s-au adaptat situatiei din ultimii 20 de ani si au devenit oameni mai cu stare, e drept cu pretul unei munci sustinute, chiar daca in educatia noastra nu am fost pregatiti pentru asa ceva. Altii, mai comozi sau poate lipsiti de indrazneala, s-au multumit cu ceea ce « le-a dat » statul, lamentindu-se din greu cind vad ca statutul nostru de fosti militari primeste lovitura dupa lovitura. Eu personal ma bucur de fiecare data cind aud despre un coleg ca isi foloseste inca mintea si bratele pentru a face ceva fie si numai pentru a nu “intepeni”.
Imagini din Cluj si din imprejurimi.

Această prezentare necesită JavaScript.

Peisaj transilvan

Gazda si musafirul
Clujul, de pe Feleac
Sus pe Feleac

11 gânduri despre “Ma suii in dealul Clujului…

1. Ilie

Ai dreptate cu picioicile, si sint bine lucrate si crescute, dar sint dincolo de sirul de malai de linga pirloaga. Pirloaga ramine pirloaga, desi inverzita. Nu mai are flori de musetel pe ea ca a trecut sezonul, daca eram prin iunie o puteam considera cultura naturala de musetel si totul era salvat.

2. Magistrala descriere a peisajului salajan m-a indemnat
    sa descopar valente de nebanuit a pozei cu pricina!
    Traditia cu pamantul nelucrat este una istorica in Salaj
    si se practica cu scopul ca la anul pamantul sa fie mai
    mandru si mai frumos…pe rau in jos!
    Recunosc, ieri am fost bulversat de descrierea euforica
    a tinutului salajan, facuta de colegul Uveghes, care
    tocmai se intorsese de la socri(Garbou)!

3. Ilie

Fotografia la care te referi este chiar din judetul Salaj, facuta din goana masinii pe drumul intre Marghita si Zalau, daca ma straduiesc pot sa-ti spun mai cu exactitate de unde. Si este reprezentativa in sensul ca:
    In primul plan se vede marginea drumului cu santul plin de verdeata, urmata in planul imediat urmator de o holda nelucrata, marginita de o linie de porumb verde, bine crescut dar subtire si marginit de ierburi mari. Nu putem nega realitatea descrisa de aceasta prima parte a imaginii, pamintul nelucrat napadit de vegetatia abundenta ca urmare a ploilor din aceasta primavara precum si farimitarea paminturilor in urma revenirii mai mult fortate la agricultura de tip traditional in tara noastra. In planul mediu o vale marginita de tufe strabate cadrul, simbol poate al unor vechi canale de irigatii sau doar o vilcea de scurgere, neingrijita si cu vegetatie bogata. In planul indepartat doua holde bine ingrijite de porumb precum si inca una arata dar fara nici o cultura pe ea. Este ca un laitmotiv alternarea pamintului lucrat cu cel care nu produce nimic. In planul cel mai indepartat o liziera sau mai probabil albia unui riu marginita de salcii, printre care transpar dealurile domoale specifice reliefului salajan spre granita cu judetul Bihor. Si ca o incununare a imaginii albastrul palid al cerului, cu usoare urme de nori, aluzie fina la situatia reala care este usor albastra si aburita. Oare pot fi toate acestea asemanate cu peisajele dure si pline de contrast din Sahel? Nu cred, totul este sa privesti cu atentie si sa incerci sa intelegi ce a vrut omul care a facut fotografia sa spuna in ea si de ce din citeva sute de poze facute in Salaj-Bihor-Cluj in acea zi chiar asta a fost aleasa.

4. Pentru corecta informare a cititorilor mentionez ca
    Salajul este un judet coplesit de cultura si civilizatie.
    Poza pusa de Ilie „Peisaj Salajan” sugereaza mai degraba
    un camp african la debutul unui ceremonial de Safari!
    Acum cateva clipe m-am despartit de colegul nostru
    Uveghes Alex. caruia i-am promis sa pun pozele de la
    intalnirea noastra pe blog, dar ospatara ne-a facut niste fotograrii negre(s-o fi pilit in locul nostru)!

5. Nu-l fericesc pe distinsul coleg pensionar,parca asa se
    numeste administratorul de pensiune, in cazul in care
    trece dl. Funar pe strada lui o sa intrebe stupefiat:
    -Unde a disparut Napoca?

6. Minunata oda adusa bunastarii in interesantul tinut
    al Feleacului si Manastiurului!
    Azi se sarbatoreste si ziua sfantului Ilie, cu care
    ocazie Ii urez autorului numai fericire si prosperitate,
    desi s-a manifestat cam zgomotos in noaptea ce a trecut,
    facand risipa de multa energie electrica(a tunat si a
    fulgerat pe unde a trecut)!

1. Ilie

Multumesc de urari draga Ioane, sa speram ca nu l-ati miniat prea tare pe sfint sa dea si azi cu ceva „bombarde”. Voi ridica un pahar azi si in sanatatea voastra, a colegilor nostri si a familiilor voastre.

1. freddye

Ma suii si eu in dealul CLUJULUI ,ca sa-i repet lui ILIE urarile de ‘”LA MULTI ANI ” ,cu sanatate ca-i mai faina decat toate .Din discutia avuta la telefon ,rezulta ca deseara va fi cel mai cu mot dintre pamanteni..La multi ani ,colegutule..!!Ma grabesc sa-l sun si pe colegul de scoala militara IORDACHE ILIE..

De asemenea ,nu pot sa-l ratez nici pe colegul de clasa ,dragul de MAFTEI ILIE ,caruia ii urez „LA MULTI ANI” ,cu drag…In clasa ‘E ” n-avem decat doi de ILIE .MATRA si MAFTEI..