20 iulie ziua aviatorilor

Oamenii cu aripi de argint, au o zi în calendar , a lor, şi nu o împart decât cu Sfântul Ilie, un biblic zburător în car pe cai de foc, vârtej de vânt, la cer, la Dumnezeu.
Zeii nu au plecat de pe Pământ, Ei sunt printre noi, Ei sunt cei care zbor, sunt pasăre şi cai, sunt puternici, caii de sub Ei mănâcă aer şi aruncă foc, aleargă ca năluca, îi ridică în văzduh în clipe, Ei zboară mai repede ca vântul, se ascund după nori, se rostogolesc, desenează pe cer, albastrul înaltului îi îmbată, uită că sunt muritori, că cei dragi îi aşteaptă jos.
Sunt Zei cînd se ridică în văzduh şi Zei rămân şi dacă nu se mai întorc să ne povestescă cum este acolo mai aproape de Dumnezeu, noi plângându-i, ei sărutând Pământul.

Unul dintre ei este Doru Davidovici, pilot militar de supersonice, pentru care ziua de 20 aprilie 1989 a fost hotarul dintre a fi şi a nu mai fi, dintre lumină şi întuneric, dintre viaţă şi moarte.
A iubit cu nemăsură zborul, a dat suflet pasărei de fier, a trăit iubind frumosul, a trăit iubind şi spaţiul.

Doru Davidovici încerca în „V de la Victorie” gândul ultimelor secunde:

„…au venit frangand lumina in cupole de plexi largate prea tarziu, o zecime de secunda prea tarziu, intotdeauna intai avionul, chiar daca avionul, e clar, nu mai scapa – dar daca totusi? – n-a mai fost nici un totusi. Cum nici de alte dati nu mai era nici un totusi, dar daca de data asta?…Daca numai de data asta, aici erau cifra, sufletul de pilot lupta zadarnic cu o matematica lucida, neiertatoare, a fi sau a nu fi.
Dilema trecea din viata pe hartie, de aici din nou in cabina avionului de dubla comanda, dar ce-a fost acolo, ce a putut fi, convorbirile dintre ei, sau tacerea in spaima prabusirii incremenind aerul intr-un bloc straveziu, ce se intampla in cabina unui avion care se prabuseste?
Ce se prabuseste intai in universul acela pilot-avion care oricum se surpa ireversibil si atat de limpede pentru totdeauna, avionul sau pilotul? Au vorbit intre ei, s-a gandit in acele clipe de cadere haotica, pentru ca altfel sareau. Stiu si ce s-a vorbit, „Nu sari, lasa, auzi, LASAAA-L, NU SARII !!”, s-au strigat clipe de viata in cabina avionului prabusit in cercuri frante (…) sarim, LASA-L LA MINE!, ACUM IESE!, n-a mai iesit.”

A rămas „mitul Davidovici”!

Anunțuri

7 gânduri despre “20 iulie ziua aviatorilor

  1. In privinta evenimentului comemorativ Doru Davidovici din 20.04.2009, noi o sa facem public programul cam pe lunea viitoare (6 aprilie), cand vom avea si afisul si textul comunicatului de presa.
    Ca idee, in mare, programul zilei propus pentru 20.04.2009 este format din trei sectiuni: Bucuresti -Cimitirul Ghencea Militar, Bucuresti – Muzeul Aviatiei si Baza 86 aeriana Borcea. Avem acoperire media si invitati vorbitori. Mai multe putem spune zilele viitoare.

  2. Aliosa

    DUMNEZEU SA-L ODIHNEASCA-N PACE!
    L-am cunoscut personal in anii ”86-87” cand fortati de obligatiile profesionale munceam pentru stapani! A FOST MENTORUL SI SEFUL FRATELUI MEU GHIORGHITA POPOVICI PILOT PE MIG-29! Fratele lucra la „BORCEA” eu construiam poduri peste batranul DANUBIU! Se desfasura marea aplicatie condusa de COMANDANTUL SUPREM pentru a demonstra capitalistilor ca socialismul e mai presus de toate. DAVIDOVICI si-a facut zborul, podul a ramas inert, AVIATORUL A PLECAT IN LOCURI DOAR DE EL STIUTE,iar eu cu ochii-nlacrimati am intrebat senil „CE-A FOST ASTA DOAMNE? De ce iti bati joc de noi? TIMPUL DUR SI NEMILOS M-A LOVIT URGENT: ELEVUL LUI DAVIDOVICI S-A DUS URGENT DUPA PROFESOR! DUMNEZEU SA-I ODIHNEASCA-N PACE C-AU FOST COPII CONSTINCIOSI! Domnule DOBRE anunta-ma din timp si-o sa vin la
    sfanta comerorare caci FRATELE MEU are nevoie da mine. IAR LUI DAVIDOVICI marele pilot sa-i fie tarana usoara.
    UN PONTONIER CU LACRIMI-N OCHI CE-A VRUT SA FIE-AVIATOR”

  3. Buna!

    Numele meu este Dragos Dobre , reprezint Asociatia Aripi Romanesti si am dori stabilim o legatura cu tine.

    Noi ne-am implicat in organizarea unui eveniment comemorativ DORU DAVIDOVICI pe 20.04.2009 – 20 de ani de la ultima decolare si am dori sa discutam un parteneriat cu blog-ul tau pentru acest eveniment.

  4. Nică

    E bine sa ne amintim de ei, sa nu-i uitam, macar o data pe an. Eu am gasit aceasta forma, nu stiu daca e cea mai buna.

  5. Ilie

    E un subiect de care nu ne putem apropia decit cu sfiala. Multi dintre colegii nostri aviatori au trecut dincolo . Imi aduc aminte de Hencz, eram atunci pe aerodromul Timisoara si ceea ce voi povesti aici este auzit de la colegii mei aviatori de atunci. Imediat dupa decolare motorul a dat semne ca nu poate asigura zborul. Normal ar fi fost sa catapulteze imediat dar pe axa dedecolare era localitatea Gearmata Vii si ceva depozite care ar fi fost puse in pericol, asa ca a tras de el si a trecut. Mai departe era statia de imbuteliere a gazelor lichefiate din Timisoara, daca se prabusea acolo era o catastrofa, asa ca a tras de el in continuare. S-a apropiat de poligonul de la Chisoda unde citeva plutoane de studente erau la instructie si a tras pina a reusit sa treaca de ele. Era la citiva metri de sol si s-a catapultat dar in acel moment aviomul a atins o biuta si s-a rasucit cu 90 de grade,asa ca a fost aruncat lateral. O singura lovitura a avut, la timpla, aceea i-a adus sfirsitul. Colegii lui spuneau ca a murit ca un erou. Uni insa credeau ca ar fi trbuit sa-l abandoneze si sa se catapulteze mai din timp. Eu cred ca fiecare are momentele sale de decizie, cind nu mai conteaza ce va fi ci numai ceea ce crezi tu ca faci cel mai bine in acel moment. Poate asa a gindit si Hencz, nu vom sti, doar daca extrapolam ce scria Doru Davidovici in pasajul citat de tine. Pentru noi Hencz a fost un coleg care si-a facut datoria cum a crezut el ca e mai bine. Acum sta acolo unde toti sfintii si dreptii se odihnesc, la dreapta Tatalui. E Duminica, la o saptamina dupa ziua lor, si de mii de ani oamenii dau jertfe.

  6. M-a impresionat comunicarea cu cockerul Tom, pe care nu
    s-a rusinat sa-l puna in sir cu ceilalti ai lui!
    Tom era unul din prietenii devotati, cu care isi impatasea bucuria,
    tristetea si alianul!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s